INFORMAL ENGLISH THROUGH MUSIC: A DIDACTIC PROPOSAL

Autores

  • Lucas Moura SIQUEIRA
  • Fábio Henrique Rosa SENEFONTE

Resumo

As postulated by Sociolinguistics (LABOV, 2008), language is heterogeneous, dynamic and multifaceted, varying in many different ways. In this regard, the approach to Informal English in class is the focus of this study, since such language variation is widespread and exposed to students in their everyday life, through the internet, songs, series, advertisements, and so on. Thus, after delving into the Socio-Discursive Interactionism perspective and the State Official Guidelines for Modern Foreign Language Teaching (PARANÁ, 2008), the ‘song’ genre has been chosen to be used in the didactic activities which are proposed in this study, since teaching languages through a text genre allows teachers to approach language as social practice. By conducting a literature review on Informal English teaching through music, it has been verified that studies in this field are scarce, indicating the relevance of this study. Therefore, the didactic sequence proposed in this paper intends to provide teachers with activities and ideas to approach Informal English in class as well as contribute to future research on such theme.

Referências

BRONCKART, J.P Atividades de Linguagens, texto e discursos: por um interacionismo sócio-discursivo. Trad. Anna Rachel Machado e Péricles Cunha. São Paulo: Educ, 1999.

CALVET, L.J. Sociolinguística: uma introdução crítica. Tradução de Marcos Marcionilo. São Paulo: Parábola Editorial, 2002. 120p

CASTILHO, A. T. Variação dialetal e o ensino institucionalizado da língua portuguesa In: BAGNO, Marcos. (Org.). Linguística da norma. São Paulo: Loyola, 2002. p. 27-36.

COELHO DE SOUZA, J. P. Canção: letra e música no ensino de inglês como língua adicional. In: WHAT ABOUT TEACHER’S DEVELOPMENT? 2011, Canoas. Proceedings [...], Canoas: ULBRA, 2011, p. 59-70.

CRISTOVÃO, V. L. L. Modelos didáticos de gênero: uma abordagem para o ensino de língua estrangeira. UEL, Londrina, 2007.

¬ CRISTOVÃO, V. L. L. Sequências Didáticas para o ensino de línguas. In: DIAS, R.; CRISTOVÃO, V. L. L. (Org.). O Livro Didático de Língua Estrangeira: múltiplas perspectivas. 1a. ed. Campinas: Mercado de Letras, 2009. p. 305-344.

DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Os gêneros escolares – das práticas de linguagem aos objetos de ensino. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Et al. Gêneros orais e escritos na escola. Trad. e org. Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado de Letras, 2004. p. 95-128.

GIRÓN-GARCÍA, C. Literacy and technologies in EFL settings: Fostering reading comprehension on the Internet. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, vol. 8, n.2, May-June 2015, p. 69-100.

GOBBI, D. A música enquanto estratégia de aprendizagem no ensino de língua inglesa. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade de Caxias do Sul e Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2001.

HALLIDAY, M. A. K.; MCINTOSH, A; STEVENS, P. The users and users of language. In.: FISHMAN, J. Reading in the Sociology of Language. The Hague: Mouton, 1972.

KUŚNIEREK, A. The role of music and songs in teaching English vocabulary to students. Master’s thesis. Poznan, Poland, 2016.

LABOV, W. Padrões Sociolinguísticos. Tradução de Marcos Bagno, Maria Marta Pereira Scherre e Caroline Rodrigues Cardoso. São Paulo: Parábola Editorial, 2008. 392p.

LIEB, M.M. Popular music and its role in the EFL classroom. In: FROM CONCEPT TO CONTEXT: TRENDS AND CHALLENGES, 2005, Seoul, Korea. Proceedings [...], Seoul, Korea: Sookmyung Women’s University, 2005, p. 89-96.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes Curriculares da

Educação Básica do Paraná: Língua Estrangeira Moderna. Curitiba: SEED, 2008.

SEGAL, B. Teaching English as a second language through rap music: a curriculum for secondary school students. Master’s thesis. University of San Francisco, 2014.

SENEFONTE, F. H. R. Puro X Impuro / Sagrado X Profano: percepções de professores sobre gírias nas aulas de inglês. 2014. 171 f. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina.

SENEFONTE, F.H.R. Percepções de professores sobre variação linguística nas aulas de língua inglesa. Revista Entrelinhas, v. 11, n. 1, 2017, p. 4-33.

SENEFONTE, F. H. R. Informal English: Learning, Teaching and Teacher Education 2018. 601 pages Thesis (Doctoral Degree in Language Studies) – State University of Londrina, Londrina, 2018.

USÓ-JUAN, E.; MARTÍNEZ-FLOR, A. Current Trends in the Development of Teaching of the Four Language Skills. Berlin/New York: Mouton de Gruyter, 2006.

WOLFF, G. J. The motivating magic of songs in the EFL classroom. The language teacher, Japan, v. 39, n. 1, p. 35, January / February, 2015.

ZHANG, G. Learning Critical Literacy in ESL Classrooms. Creative Education, v. 6, 2015, p. 1316-1321.

Downloads

Publicado

2020-11-27

Edição

Seção

Artigos